Frågor & Svar

Vad är Nordisk Salong?

Nordisk salong är en jurybedömd konstsalong för konstnärer som bor och är verksamma i Danmark, Finland, Färöarna, Grönland, Island, Norge, Sverige och Åland.

Vilka arrangerar Nordisk Salong?

Nordisk salong är ett samarbete mellan Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus i Helsingborg.

När visas Nordisk Salong?

Nordisk Salong pågår mellan 3 december 2021 och 3 april 2022.

Var visas Nordisk Salong?

Nordisk Salong äger rum på Dunkers kulturhus i utställningshall 2, plan 3 ( 600 kvadratmeter).

Vem kan ansöka till Nordisk Salong?

Alla konstnärer födda 2003 eller tidigare och som är permanent bosatta och verksamma inom Danmark, Finland, Färöarna, Grönland, Island, Norge, Sverige och Åland.

Inom vilka konstformer kan man ansöka?

Man kan ansöka inom kategorierna måleri, teckning, skulptur, textil, film, foto, grafik performance, installationer och blandteknik.

När är anmälningstiden?

Du kan anmäla dig from 1 januari 2021 tom 31 juli 2021.

Hur många verk skall jag skicka in för bedömning?

Varje konstnär lämnar in 5 verk i aktuell kategori. För performance och installation gäller max. 5 verk.

Hur ansöker jag med videoklipp?

Vänligen lägg upp dina videoklipp på exempelvis YouTube eller Vimeo som olistade och dela en länk till dessa i kommentarsfältet under ansökningsformuläret. Fyll i resten av formuläret som vanligt.

Om jag blir antagen, visas samtliga 5 verk?

Nej. Av de antagna verken förbehåller sig Nordisk Salong rätten att visa 1 till 5 verk.

Kan jag söka inom flera olika kategorier?

Ja. Man kan söka flera kategorier oberoende av varandra med 5 verk inom varje kategori. För performance och installation gäller max. 5 verk.

Kan jag anmäla verk som tidigare varit jurybedömda?

Nej. Verken får inte vara mer än 3 år gamla och vi ser helst att de inte visats tidigare offentligt.

Kan jag ändra min ansökan under anmälningstiden?

Nej. Har du väl skickat in blanketten, är det med dessa verk du ansöker.

När och hur vet jag att min anmälan mottagits?

Så snart du har fyllt i blanketten med alla uppgifter samt betalat in anmälningsavgiften på 400 svenska kronor skickas din ansökning automatiskt till oss.

När och hur vet jag att mina verk har antagits?

Konstnärer som antagits kommer att publiceras på denna hemsida från och med den 1 september 2021. Har du antagits kommer du även att få besked via e-post med vidare instruktioner. Vi meddelar endast de konstnärer som blivit antagna.

Vad gör jag när jag får besked att ett eller flera av mina verk har antagits?

Då skickar du originalverken till oss med bud- eller transportfirma eller lämnar in dem personligen på Dunkers kulturhus. Du står för kostnad och ansvar för transporten. Mer utförlig information lämnas i beskedet om antagning.

Måste inskickade konstverk vara till salu?

Ja. Samtliga verk måste vara till salu.

Hur säljs mina verk?

Vi kommer att producera en katalog och där framgår det att verken är till salu och att Helsingborgs konstförening ansvarar för och sköter försäljningen. Helsingborgs konstförening tar en provision på 25 procent på försäljningspriset.

Vem bestämmer prisen på verken?

Det gör konstnären själv. Tänk på att priset skall inkludera allt som köparen ser det vill säga inramning och liknande samt 25 procent i provision. Priset skall vara satt i svenska kronor.

Blir det en vernissage?

Ja, men om det fortfarande råder Coronarestriktioner, kommer vi att följa gällande regler och det kan bli så att vi öppnar utställningen utan ceremoni.